زینب ابوالفضلی؛ جواد غلامی
چکیده
امروزه٬ هم راستا با گرایشهای آموزش زبان که به دنبال نهادینه کردن فعالیت های آموزشی و آزمونسازی دانشجو محور هستند٬ پذیرش بیشتری در مورد تفاوتهای فردی و هوش های چندگانه دانشجویان وجود دارد. همچنین٬ اتکا به نفس یکی از عوامل تعیینکننده موفقیت افراد تقریبا در هر بافتی میباشد. با فرض اینکه نمایههای هوشهای چندگانه در ...
بیشتر
امروزه٬ هم راستا با گرایشهای آموزش زبان که به دنبال نهادینه کردن فعالیت های آموزشی و آزمونسازی دانشجو محور هستند٬ پذیرش بیشتری در مورد تفاوتهای فردی و هوش های چندگانه دانشجویان وجود دارد. همچنین٬ اتکا به نفس یکی از عوامل تعیینکننده موفقیت افراد تقریبا در هر بافتی میباشد. با فرض اینکه نمایههای هوشهای چندگانه در تعامل با اتکا به نفس معلم ها به صورت مشترک ممکن است میزان بهره وری و کارآیی آموزشی معلمان را شکل دهند٬ این مطالعه به بررسی رابطه بین هوشهای چندگانه دانشجو-معلم های زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و اتکا به نفس آنها پرداخته است. در این راستا، سی و پنج دانشجو-معلم زن و مرد زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در موسسات خصوصی زبان ارومیه پرسشنامههای هوشهای چندگانه مک کنزی (1999) و مقیاس اتکا به نفس معلمان (چانن-موران و ولفلک-هوی٬ 2001) را تکمیل کردند. در مجموع رابطه قوی مثبتی بین هوشهای چندگانه و اتکا به نفس دانشجو-معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارج حاصل شد. مقدار مجذور آر (R Square)در تحلیل رگراسیون نشان داد هوشهای چندگانه اتکا به نفس معلمان را تعیین میکند و هوش درون-فردی در تعیین اتکا به نفس این معلمان نقش محوری دارد. بعلاوه بر اساس نتایج این پژوهش، بیشترین و محبوبترین توانایی٬ هوشهای درون-فردی و وجودی بودند. در مورد زیرمجموعه های اتکا به نفس٬ دانشجو-معلمان نشان دادند که در مقولههای مشارکت دانشجو و راهبردهای آموزشی اتکا به نفس بیشتری دارند. بر اساس این مطالعه پیشنهاد میشود که برنامههای آموزشی هوشهای چندگانه برای معلمان تهیه و تدوین گردد و از این اصول در جهت تقویت و ارتقای کیفیت ارائه مواد درسی توسط معلمان بهره گرفته شود.